I f**cked up. What now? 8 tips tegen vreetbuien

IMG_0721
Mijn man komt binnen en kijkt naar de foliewikkels op mijn bureau. Zonet zaten die foliewikkels nog om de chocoladebooty van een mannetjespaashaas die ik voor de kinderen heb gekocht. Hij kijkt me aan en schiet in de lach. Ik lach terug als een Fitmom met kiespijn. Heb ik nu echt zojuist een hele chocolade paashaas opgegeten? Ik vind die chocolade niet eens lekker! Dat terwijl ik deze week zo goed bezig was. Shit, mijn voornemen om vandaag heel fit en gezond te doen omdat ik strakker wil worden is nu al naar de knoppen en het is pas 10.40 uur. Zal ik gewoon de hele dag eten waar ik zin in heb? Het is toch al verpest. Ik kan ovenfriet maken of even naar de buurtwinkel lopen voor koekjes en er is natuurlijk ook nog een vrouwtjespaashaas in huis….

Sabotage

Eén keer per maand gedurende een aantal dagen saboteer ik mezelf. Jawel, de Fitmom die 24/7 predikt over de voordelen van gezond eten geeft haar dierlijke instinct de regie en laat zich willoos meevoeren met de drang om allerlei ongezonde dingen naar binnen te stouwen. ‘De drang’ wordt negen van de tien keer veroorzaakt door mijn opkomende menstruatie want PMS is helaas LIFE en ik ben een emotie-eter. Combineer dat met weinig slaap, een hoge werkdruk en joelende kinderen om je heen en je hebt een f**cked up moment. Zulke momenten zijn net als vicieuze cirkels. Van mijn ongeplande consumptie word ik niet blij en niet strakker en als ik niet strakker word, word ik daar niet blij van en ga ik nog meer ongepland consumeren. Hierdoor ervaar ik nog steeds het niet blije gevoel wat over slaat in een f**cked up gevoel omdat ik niet strakker ben en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Any lucky women?

Geen idee waar ik het over heb? You lucky woman, klik snel verder naar Zalando en bestel een nieuwe bikini want het leven lacht je toe. Komt het bovenstaande scenario je echter bekend voor? Gooi dan niet gelijk de handdoek in de ring want ik heb een aantal tips voor je waarmee je de dag nog kunt redden. Als je ’s avonds in je bed ligt, lig je toch net iets lekkerder wanneer je één fucked up moment hebt gehad in plaats van veertien.

8 tips tegen vreetbuien

  1. Accepteer en relativeer

So you f**cked up. Sluit je ogen, adem heel diep in door je neus, hou de zuurstof even vast in je longen en blaas vervolgens rustig uit door je mond. Terwijl je uitblaast, blaas je alle ellende van je af. Herhaal indien nodig. Straf jezelf niet met negatieve gedachten, de wereld vergaat niet omdat je chocolade, chips, koekjes of wat dan ook hebt gegeten. Accepteer het en move on. Je levensgeluk wordt niet bepaald door die ene keer dat je over de schreef bent gegaan.

  1. Geen excuus

Cheat-Day-620x465Gebruik je culinaire uitstapje niet als een excuus om je helemaal vol te vreten met alles waar je zin in hebt. Hou je voor de rest van de dag aan gezonde voeding of aan je eetschema. Probeer ook niet te ‘compenseren’ door minder of helemaal niet te eten. Dit kan ervoor zorgen dat je juist meer gaat eten omdat je trek hebt of dat je je wéér vergrijpt aan een ongeplande consumptie. Dat zou pas f**cked up zijn! Probeer dus je normale eetritme vast te houden.

  1. Homies en BFF’s

Als je bang bent dat je straks toch die roze koek opeet terwijl er eigenlijk een groene smoothie en gestoomde witvis op het menu staan, schakel dan je homie of je BFF in. Als die persoon het beste met je voor heeft, zal hij/zij de tough love implementeren en je wijzen op de doelen die je voor ogen hebt en de voordelen van een groene smoothie en witvis. Je kunt natuurlijk ook de Ladies Only Trainer inschakelen die precies weet waar je tegenaan loopt.

  1. Zoek afleiding

Vouw de was op, maak een tekening, of speel een potje Candy Crush maar doe IETS om je aandacht te verleggen van die roze koek. Vaak wordt de drang na 15 tot 20 minuten veel minder en kun je jouw cravings prima de baas.

  1. Drink water IMG_7705

Soms denk je dat je trek hebt maar in werkelijkheid heb je dorst. Je lichaam verwart dorst en trek vaak met elkaar. Drink daarom een groot glas water als je trek krijgt in iets te eten en ook nu zal de drang na 15 tot 20 minuten veel minder zijn en kan je jouw cravings prima de baas.

  1. Genoeg slaap

Weinig slapen vergroot het risico op overgewicht en maakt het moeilijker om af te vallen. Als je niet genoeg slaapt, heb je meer behoefte aan koolhydraten en suikers en grijp je eerder naar een (ongezonde) snack. Daarnaast ben je sneller geneigd eten te koppelen aan emoties (OMG dat ben ik!). Je eetlust wordt dus beïnvloed door de hoeveelheid slaap die je krijgt. Hoeveel slaap je nodig hebt, verschilt per persoon maar ga uit van een minimum van 6,5 uur per nacht.

  1. Moment of spirit

Realiseer je dat de keuzes die je nu maakt misschien niet direct merkbaar zijn, maar dat je de vruchten ervan later plukt. Je werkt toe naar je doel en dat doe je door consequent iedere dag opnieuw gezonde keuzes te maken. Oók wanneer je je liever als een alleseter gedraagt. Dus kies nu voor die saaie salade in plaats van een spannende Quarter Pounder met kaas en investeer in lange termijnresultaten.

  1. Het moet leuk blijven

Het is leuk om Een Fitte Vrouw te zijn en het moet ook leuk blijven. Schrap daarom niet alles van je menu en reserveer wat ruimte en calorieën in je fitte levensstijl om hier en daar te smokkelen. Ben je dol op een koffie verkeerd met slagroom en een groot stuk boterkoek erbij? Vrouw, doe je ding en neem bijvoorbeeld één keer in de week lekker een koffie verkeerd met slagroom en een groot stuk boterkoek erbij! Zo blijft het leuk en hou je het langer vol.

 

Workout voor thuis

Toch van God los gegaan omdat je je hebt overgegeven aan je cravings? Troost jezelf met de gedachte dat je een mens bent en fouten mag maken. Zorg er in ieder geval voor dat je wat van die f**cked up calorieën verbrand met bijvoorbeeld deze workouts die je gewoon thuis kunt doen:

Thuisworkout 1

Thuisworkout 2

Als je dan toch op YouTube bent, vergeet niet om te liken, een berichtje achter te laten en je op mijn kanaal te abonneren voor nóg meer workouts.

Volg De Hartslag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *