Carbe Diem

6a6556e32bd890cafcd9ba67ac67779c

Als ik aan vrouwen vertel hoeveel koolhydraten ik wegwerk op een dag word ik aangekeken alsof ik niet goed wijs ben. “Koolhydraten zijn toch slecht voor je? Daar word je toch dik van?” zijn vragen die ik dan krijg. “Ehh…nee?” Ik ga bijna twijfelen aan mezelf als ik mijn havermout en meerdere porties rijst weer eens moet verdedigen. Feit is dat koolhydraten niet slecht voor je zijn, ze zijn zelfs nodig. RIJST-, PASTA- en BROODNODIG!

Minder koolhydraten eten om af te vallen vind ik een goed idee. Het is vooral een goed idee wanneer je gewend bent meerdere keren op een dag (te) veel en verkeerde koolhydraten te eten. Hoe vaak hoor je niet dat dames die willen afvallen gedeeltelijk of volledig de koolhydraten schrappen uit hun dagelijkse menu. Ze hebben ergens gehoord of gelezen dat je daarmee snel afvalt. Misschien. Maar is het ook gezond? En is het eventuele resultaat van blijvende duur?

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten voorzien je lichaam van energie; het is brandstof voor je spieren en ze laten je hersenen goed functioneren. Je kunt het vergelijken met een auto die zonder benzine niet kan rijden. Tenzij er Diesel in gaat. Of als de auto elektrisch geladen moet worden…. Ik dwaal af, terug naar de koolhydraten. Alles waar suiker of zetmeel in zit, bevat koolhydraten. Denk bijvoorbeeld aan fruit, groenten en granen. Maar ook aan taart, chips en koekjes. Als je gezond wilt eten, moet je 40% tot 70% van je energie uit koolhydraten halen. Maar dan wel uit de juiste koolhydraten.

Hoe werkt het?

Je darmen veranderen koolhydraten in glucose. Dat komt in het bloed als bloedsuiker en wordt als brandstof (glycogeen) gebruikt voor je lichaam.  Koolhydraten die langzaam worden verteerd door het lichaam, hebben een kleinere kans om als vet opgeslagen te worden. Koolhydraten die snel worden verteerd, zullen eerder als vet worden opgeslagen omdat het lichaam onvoldoende tijd heeft om de calorieën te verbranden. Hoe langzamer de koolhydraten worden verwerkt, hoe beter.

Go slow

Sommige koolhydraten worden sneller omgezet in bloedsuiker dan andere. Er zijn dus ‘snelle’ en ‘langzame’ koolhydraten, ze worden trouwens ook wel enkelvoudige en complexe koolhydraten genoemd. Bijvoorbeeld: in een croissant zitten evenveel koolhydraten als in een volkoren boterham. Maar in een croissant zitten vooral snelle koolhydraten. Daarvan krijg je een hogere en snellere piek in je bloedsuiker waardoor je het gevoel krijgt meer energie te hebben maar vaak voelt je je kort daarna weer hongerig en lusteloos. Kies daarom liever voor eten met langzame koolhydraten, en niet al te grote porties. Langzame koolhydraten bevatten vaak veel voedingsvezels waardoor je een verzadigd gevoel krijgt en minder snel tussen maaltijden door gaat snacken.

Langzame koolhydraten

aardappelen – zilvervliesrijst – volkoren pasta – volkoren brood – groenten – peulvruchten – havermout – granen

Snelle koolhydraten

snoep – koekjes –  cake – gebak – wit brood – witte rijst – gebakken aardappels – (alle vormen van) suiker – vruchtensap – frisdrank – fruit (wel een goede bron van vezels, vitaminen, en mineralen)

Afvallen met een boterham

Het lijkt soms wel of de media voorschrijft dat vrouwen geen koolhydraten meer mogen eten. Wees niet bang om dik te worden en geef je lichaam gewoon wat het nodig heeft want koolhydraten zijn niet slecht en horen thuis in een gezond voedingspatroon. Afvallen en toch een boterham kunnen eten is heel goed mogelijk. Het eten van de juiste koolhydraten en letten op de hoeveelheid die je eet kan al een groot verschil maken.

Carbe Diem!